Факти
заправка

Коли зупиниться подорожчання палива на заправках

Сергій КУРГАН, «ФАКТИ»

03.11.2020 12:45

Останнім часом автомобілісти, які заїжджають на автозаправки, щоразу бачать нові, вищі ціни на пальне. Помітне подорожчання палива почалося 19 жовтня, коли мережа АЗС групи «Приват» підвищила ціни на бензин та дизельне паливо одразу на 1 гривню. А з 20 жовтня почали підвищувати ціни та інші оператори паливного ринку. Минулого часу, з 20 жовтня, в середньому по країні літр бензину А-95 подорожчав на 74 копійки, дизпалива — на 68 копійок, а зрідженого газу — на 37 копійок. Станом на 3 листопада вартість бензину А-95 у середньому по Україні становить 24,21 грн за літр, дизпалива — 23,53 грн, зрідженого газу — 12,74 грн. З початку цього тижня ціни на АЗС суттєво не змінювалися та експерти сподіваються на їхню стабілізацію. Проте не виключено, що найближчим часом парламент ухвалить закон, який кардинально змінити ставки акцизного збору на нафтопродукти, що призведе до зміни роздрібних цін на пальне. Давайте розберемося, що відбувається.

«Зараз український ринок переповнений паливом»

Не секрет, що вартість літра зрідженого газу майже вдвічі нижча за вартість бензину. Здебільшого це відбувається через суттєву різницю у оподаткуванні цих нафтопродуктів. Проте депутати вирішили цю різницю зменшити, а може, й зовсім усунути. У Верховній Раді зареєстрували одразу 4 законопроекти, які мають змінити ставки акцизного податку на паливо.

Ініціаторами трьох законопроектів є депутати від «Слуги народу». Ще один законопроект подала партія «Європейська солідарність». Кожен із них передбачає підвищення акцизної ставки на скраплений газ, а відповідно його фактичне подорожчання. Проте, ці документи мають і відмінності. У двох проектах від «Слуги народу» заплановано зниження ставки акцизу на бензин. Законопроект від «ЄС» передбачає підвищення ціни і на скраплений газ, і на бензин. Четвертий законопроект просто встановлює співвідношення ставок на рівні 25%. Як запевняють ініціатори законопроектів, рішення щодо врегулювання ставок акцизу на скраплений газ Верховна Рада має ухвалити до кінця 2020 року.

Про поточну ситуацію на паливному ринку та можливі законодавчі зміни, що впливають на вартість пального, «ФАКТАМ» розповів директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.

— Як довго зростатимуть ціни на пальне?

- Я думаю, навряд чи ціни на заправки продовжать своє зростання. Ми бачимо, що трейдери без особливого ентузіазму підвищують свої ціни, оскільки ринок переповнений пальним і його потрібно продавати. Я думаю, що потенціал зростання цін більш-менш вичерпаний. Тобто ті, хто хотів підняти ціни, вже це зробили, і я не думаю, що буде ще якесь суттєве підвищення вартості пального. Тим більше, що зараз уже немає економічних передумов для того, щоб ціни й надалі суттєво зростали.

— А які події можуть вплинути на зростання цін? Наприклад, у Білорусі зараз неспокійно, а ми отримуємо звідти більші обсяги пального. Якщо білоруські НПЗ почнуть страйк, як це вплине на наш паливний ринок?

— Я, чесно кажучи, навіть не став розглядати такий варіант, бо заводи не зупиняться. Білоруські НПЗ наполовину належать росіянам, а вони завантажуватимуть заводи своєю сировиною. Я постійно на зв'язку з білоруськими заводами там усе нормально. Звідти не варто чекати, мені здається, жодних сюрпризів. Білоруси завжди будуть за наш ринок триматися з останніх сил, адже тут вони заробляють більше, ніж будь-де. Я не бачу взагалі жодних передумов для того, щоб там була якась дестабілізація.

За останні 15 років не пам'ятаю нагоди, щоб білоруси повністю зупинили виробництво. Так, справді, на початку цього року було скорочення постачання, коли білоруси не могли домовитися з росіянами про умови постачання нафти. Але навіть тоді постачання тимчасово скоротилося лише на 50%.

А зараз український ринок переповнений паливом, його дуже багато та постійно привозять нові партії . Це велика проблема для трейдерів, які вже другий місяць зазнають збитків. Адже всі трейдери мають зобов'язання з викупу палива, яке регулярно надходить як з-за кордону, так і з вітчизняних НПЗ. Всі склади залиті під зав'язку, паливо просто нікуди подіти.

Тобто зараз в Україні величезні запаси пального, і якщо навіть будуть якісь перебої з білоруським паливом, на нашому ринку це не позначиться. Тим більше, що з настанням холодів ми вступили в так званий «мертвий сезон», коли споживання палива падає до мінімуму. Тому я не думаю, що найближчим часом виникнуть якісь проблеми із забезпеченням споживачів нафтопродуктами.

«Зріджений газ на кордоні коштує дорожче за бензин, а низька роздрібна ціна формується виключно за рахунок мінімальних податків»

— Автомобілістів хвилює можливу зміну акцизних ставок на пальне, зокрема на скраплений газ. Зараз на розгляді парламенту перебувають чотири законопроекти щодо акцизу, який з них найімовірніше буде розглянутий і прийнятий?

— Розглядатимуться всі, а ось який приймуть, поки що невідомо, бо вони радикально різні. Залишається одна надія, що у парламентаріїв вистачить мудрості та професіоналізму оцінити інтереси всіх сторін — це споживачі, державний бюджет (точніше, дорожній фонд, який займається будівництвом та ремонтом доріг) і це інтереси нашої нафтопереробної промисловості, яка через засилля зрідженого газу просто ризикує зупинитися .

І я впевнений, що тут може бути якесь компромісне рішення, яке дозволить і зберегти бюджетні надходження, і не сильно зачепити інтереси споживачів, і дати надію нафтопереробникам, що ситуація змінюватиметься. Бо якщо зараз підтримають вітчизняну нафтопереробку, це буде сигналом до того, що можна інвестувати в неї, можна вкладати у розвиток НПЗ, бо з'явиться перспективний ринок. А якщо ринок залишиться існувати за рахунок імпорту зрідженого газу, обсяги якого стрімко зростають, тоді ніхто в нафтопереробку не інвестуватиме — немає сенсу інвестувати в безперспективну справу.

І тут є важливе, але дуже болюче питання — це інтереси споживачів, які використовують скраплений газ на своїх автомобілях. Протягом багатьох років держава низьким акцизом на скраплений газ (який раніше ніхто не помічав, бо його просто не було в паливному балансі) простимулювала, а по суті продотувала цей продукт, у результаті його використання набуло величезних масштабів.

Ситуація дуже схожа на ситуацію з євробляхерами, коли в рамках чинного законодавства навезли машини за низькими податками або взагалі без них. І ми всі пам'ятаємо, чим обернулася спроба держави таки перекрити цю можливість та відновити справедливість. Тому що люди, які повністю заплатили податок за машину, не розуміють, чому комусь можна було цього не робити.

Акциз на бензин у чотири рази більший, ніж на скраплений газ. При цьому все це — паливо, що має однакове походження (мінеральні копалини) і є продуктом переробки. Тобто скраплений газ ніяке не альтернативне паливо, немає в ньому нічого унікального. Крім того, скраплений газ сьогодні на кордоні коштує дорожче, ніж бензин чи дизельне паливо. А його нижча роздрібна ціна на заправках формується виключно за рахунок мінімальних порівняно з бензином та дизпаливом податків, що сплачуються.

Просто колись було створено таку преференцію. І треба сказати, що це було непогано, адже люди в період кризи 2014−2015 років змогли серйозно заощадити, отримавши таку підтримку від держави, змогли уникнути підвищення цін на газ, що спіткало бензин та дизельне паливо.

Тому зараз йдеться не лише про те, щоби підняти акциз на скраплений газ, а й знизити його для тих, хто їздить на бензині. Сьогодні умовно кажучи, як виглядає ситуація? Два «Ланоси», один на газі, другий на бензині, проїжджають сто кілометрів, але перший з них, що на газу, сплачує вчетверо менше податків, ніж другий. Виникає природне питання: де у цьому справедливість?

Варіантів для виправлення ситуації два: або підняти акциз на газ, або опустити акциз на бензин, щоби було справедливе податкове навантаження. Тому тут законодавцями пропонується компроміс: підняти податок на скраплений газ і опустити податок на бензин — і тим самим вирівняти податкове навантаження на цих у принципі абсолютно однакових споживачів.

— Але на розгляд парламенту також надійшов законопроект, який взагалі пропонує зробити уніфіковану ставку на всі види палива.

- Я думаю, що уніфікація акцизів — це досить радикальний варіант, хоча він також має право на життя. Але мені здається, що все-таки можна зробити трохи пом'якше. Тобто, умовно кажучи, не зрівнювати всі види палива на рівні 139 євро за тисячу літрів, а, наприклад, за нашими розрахунками, цілком нормальна пропорція була б: акциз на газ підняти до 100−110 євро, а акциз на бензин знизити до 150 євро. І таким чином буде меншим розмір підвищення цін на скраплений газ, бензин дещо подешевшає, і ця реформа пройде м'якше, — підсумував Сергій Куюн.

Варто відзначити, що дорожчає не лише паливо. З 1 листопада в Україні суттєво подорожчав газ для населення та підприємств теплокомуненерго. Як наслідок, поточні витрати українців під час опалювального сезону помітно зростуть. Проте багато експертів вважають, що нинішнє подорожчання газу економічно не виправдане, оскільки у підземних сховищах накопичено рекордний запас газу, придбаного за низькою ціною.